تغذیه, مراقبت و سلامتی

راهنمای خرید گوشت قرمز

راهنمای خرید گوشت قرمز

راهنمای خرید گوشت قرمز

اولین قدم در خریداری گوشت قرمز توجه به مهر سازمان دامپزشکی است. حالا بیایید سراغ اصل مطلب برویم. قدیمی‌ها می‌گویند هر چقدر رنگ گوشت روشن‌تر باشد، بهتر است و راحت هضم می‌شود ولی این تصور درست نیست. مثلا گوشت گوساله جوان رنگ روشنی دارد، ولی باید بدانید هضم این گوشت اصلا آسان نیست.

برای همیشه این نکته را گوشه‌ای از ذهن‌تان حک کنید که اگر گوشت دارای رشته‌های عضلانی باشد، یعنی حیوان ذبح شده پیر بوده است. گوشت خوب به رنگ روشن زنده است و چربی آن سفید یا کمی زرد است. سختی گوشت هم می‌تواند معیاری برای خرید بهتر باشد. اگر گوشتی شل باشد یعنی بک جای کار لنگ می‌زند.

اصطلاحاتی که در قصابی‌ها می‌شنوید :
روی آن تابلوی بزرگ موجود در قصابی‌ها اصطلاحاتی به چشم می‌خورد که به شکلی عجیب می‌تواند تازه‌کار‌ها را گیج کند، اما نگران نباشید، چون پس از این معنی و مفهوم همه آن‌ها کف دست‌ تان است.

شقه: نصف بدن یک گوسفند
راسته: گوشت دو طرف ستون فقرات (گاو و گوسفند)
سردست: یک‌سوم گوشت قسمت‌های گردن، دست جلو و دنده‌ها
کف‌دست: گوشت یک تکه سینه و قلوه‌گاه
ماهیچه: گوشت لخم بدون چربی عضلات
فیله: گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید
سیرابی: شکمبه گوسفند و گاو که سرشار از ویتامین B است.
پاچه: گوشت عضلات ساق پای حیوان است.

آنچه باید درباره سلامت گوشت بدانید :
همین که گوشت قرمز تازه بیشتر از ۲۴ ساعت در مغازه بماند، چربی روی آن کف می‌کند. در این حالت می‌توانید حباب‌های هوا را روی گوشت دید. در این صورت رنگ گوشت تیره می‌شود. دقت کردن به چربی هم می‌تواند اسرار گوشت مانده را فاش کند؛ در این حالت چربی چرک و تیره است.

بهترین راه خرید گوشت، همان قصابی‌ها هستند که جلوی چشم شما اقدام به تمیز کردن و کشیدن گوشت می‌کنند با این حال اگر به هر دلیلی مجبور هستید گوشت یخ‌ زده بخرید، بهتر است اجازه دهید یخ آن باز شود، بعد آن را قطعه قطعه کرده و داخل فریزر بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *