سبک زندگی, صنعت

زندگینامه کامل ایوب پایداری

زندگینامه کامل ایوب پایداری

زندگینامه کامل ایوب پایداری پدر صنعت بستنی ایران و بنیانگذار مجتمع صنایع غذایی میهن

ایوب پایداری ، پدر صنعت بستنی ایران متولد سال ۱۳۳۵ شمسی در در روستای کندرود از توابع بخش صوفیان شهرستان شبستر در استان آذربایجان‌شرقی می باشد.

وی در مصاحبه ای درباره دوران کودکی خود می گوید: ” خانواده ام همچون دیگر اهالی روستا به کار باغداری و دامپروری مشغول بودند. کودکی‌ من در دامنه کوهستان میشو و در یک خانه روستایی گذشت! من از همان موقع یاد گرفتم که مجبورم متکی به خودم و توانایی‌ هایم باشم و اجازه ندهم شرایط سخت زندگی برای همیشه سرنوشت زندگی‌ من را رقم بزند… “

ایوب پایداری در سن پانزده سالگی ترک تحصیل کرد و به شهر تهران مهاجرت نمود! وی در تهران، به‌ عنوان یک کارگر ساده در مغازه شیرینی‌ فروشی یکی از هم روستایی‌ های خود مشغول به کار شد. وی در این باره می گوید: ” وقتی وارد تهران شدم، در کنار هم روستایی‌ های خود مشغول به کار شدم؛ حجم سنگین کاری که انجام می‌ دادم و لذتی که از کسب درآمد می‌ بردم، باعث شد تا اسیر غم غربت نشوم! چرا که این درآمد حاصل دسترنجم بود و برایم بسیار خوشایند.

من همیشه دوست داشتم به سمت بهتر شدن حرکت کنم! به همین دلیل به مرور زمان در چند کارگاه شیرینی‌ پزی و بستنی‌ سازی کار خود را ادامه دادم… هرچند دستمزد من بیشتر شده بود، ولی این چیزی نبود که به دنبال آن بودم… “

جالب است بدانید ایوب پایداری فعالیت خود را از دوره ی نوجوانی با فروش بستنی به وسیله چرخ دستی آغاز کرد! امروزه و بعد از گذشت سال ها تلاش و کوشش، ایوب پایداری مجتمع صنایع غذایی میهن را از کارگاهی کوچک به بزرگ ترین تولیدکننده بستنی و لبنیات در ایران تبدیل کرده است!

او درباره علاقه خود به بستنی می گوید: ” علاقه‌ من به بستنی از کودکی شکل گرفت! در یکی دو سفری که همراه با خانواده به شهر رفته بودیم، بستنی را امتحان کردم.. در آن زمان بستنی‌ ها بیشتر یخی بودند و کیفیت بالایی نداشتند؛ اما همچنان برای یک کودک جذاب بودند.

تصمیم گرفتم از یکی از کارگاه‌ های تولید بستنی یک یخچال دستی سیار اجاره کنم! و به شکل گردشی در خیابان‌ ها و معابر شهر، بستنی بفروشم. “

ایوب پایداری و ماجرای آغاز تولید بستنی

ایوب پایداری در سال ۱۳۵۴ شمسی با اجاره مغازه‌ ای در منطقه اسلام شهر تصمیم گرفت کار تولید بستنی‌ های چوبی را در سطح محدود و به شکل کارگاهی آغاز کند! در آن زمان، کارها به‌ صورت دستی انجام می‌ شد و روش تولید بستنی در آن روزها بسیار سخت و پرزحمت بود.

وی در این باره می گوید: ” شربت بستنی را بایستی در قالب هایی به شکل دستی پر می‌ کردیم و سپس با قرار دادن در محلول سرمازا و چوب‌ گذاری، آن ها را منجمد می‌ کردیم و دوباره با دست، بستنی‌ های منجمد را از قالب جدا می کردیم و به شکل دستی بسته‌ بندی می‌ کردیم… احساس می‌ کردم بستنی‌ هایی که در بازار هستند، کیفیت و تنوع لازم را ندارند! احساس می کردم می‌ توان محصولات باکیفیتی را به بازار ارائه کرد. “

ایوب پایداری پس از مدتی مغازه تولید بستنی یا همان کارگاه کوچک خود را به کارگاه نیمه صنعتی بزرگ‌ تری در حوالی همان محل تبدیل کرد! او همچنین با یک دستگاه خاور یخچال‌ دار به شهرستان‌ های دور و نزدیک نیز بستنی می‌ فرستاد! بستنی‌ های ساده ی چوبی و لیوانی در دو نوع شیری و میوه‌ ای و با طعم‌ های آشنای وانیلی و شکلاتی.

وی در ادامه توانست اولین کارخانه تولید صنعتی بستنی را در منطقه اسلام‌ شهر راه‌ اندازی کند. ایوب پایداری پس از گذشت چند سال و در سفر به اروپا و بازدید از یکی از شرکت‌ های تولیدکننده ماشین‌ آلات بستنی، از آن ها خواست تا بستنی‌ های جدید و متفاوتی را که به روش اکسترودری و تونل انجماد تولید می‌ شوند، به وی نشان دهند. و این آغاز بود برای نوآوری های جدید برند میهن…

ایوب پایداری در سال ۱۳۷۵ شمسی و پس از موفقیت‌ هایی که در زمینه تولید بستنی به دست آورد، تصمیم گرفت وارد عرصه تولید محصولات لبنی نیز شود! وی در این باره در مصاحبه ای می گوید: ” ما برای تهیه ی بستنی از شیر تازه استفاده می‌ کردیم؛ در ایام زمستان نمی‌ توانستیم این شیر را جابه‌ جا کنیم… ما مجبور بودیم زمستان هم از آنها شیر بخریم.

در فاصله سال‌ های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ شمسی تولید شیر استریل را آغاز کردیم.. این موضوع به ما کمک شایانی کرد! به‌ واسطه تولید شیر استریل و بستنی توانستیم سهم بالایی را در بازار به خود اختصاص دهیم. پس از مدتی احساس کردم که در تولید بستنی و شیر استریل به حالت اشباع رسیده ایم؛ از این رو شهر لبنیات میهن (با وسعت ۳۷ هکتار ) را تاسیس کردیم تا بتوانیم با محصولات جدید وارد بازار شویم و برندمان را حفظ کنیم.”

ایوب پایداری با ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۰ هزار نفر و فراهم ساختن رشد و توسعه صنایع غذایی میهن با تولید بیش از ۶۰ نوع محصول توانسته است، محصولات میهن را به عنوان نمادی از تولید ایرانی به بازارهای دنیا صادر کند! تولیدات این شرکت شامل پنیر، کره، شیر، خامه ،ماست، دوغ، انواع بستنی و آبمیوه می‌ باشد؛ همچنین این شرکت به کشورهایی همچون عراق، کویت، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، مالزی، روسیه، قطر، عمان، پاکستان و افغانستان نیز صادرات دارد (صادرات بالغ بر ۵۰ میلیون دلار).

بد نیست بدانید میهن، مجتمع کشت و صنعت سبز غزال میهن را متشکل از دامداری ۴۰ هزار راس گاو شیری در زیربنایی به وسعت ۴۰ هکتار جهت تولید شیر موردنیاز شرکت لبنیاتی میهن و همچنین مزرعه‌ ای به وسعت ۲۵۰ هکتار در مجاورت دامداری، جهت کشت گیاهان خوراک‌ دامی دام‌ های شیری خود در استان مرکزی ایجاد کرده‌ است.

در سال ۱۳۹۶ شمسی و در دومین مراسم اهدای نشان امین الضرب که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور خارجه و همچنین فعالان بخش خصوصی برگزار شد، از بنیاینگذار و مدیرعامل گروه صنعتی میهن یعنی ایوب پایداری به عنوان کارآفرین نمونه تقدیر شد و لوح، نشان و تندیس امین الضرب به وی اعطا شد!

ایوب پایداری می گوید: ” من میهن را درخت تناوری می‌ بینم که روز به روز رشد می‌ کند و بار و برکت بیشتری می دهد؛ و هر روز بر تعداد کسانی که از سایه و میوه این درخت بهره‌ مند می‌ شوند، افزوده خواهد شد.

نگاه من همیشه به آینده بوده است؛ در گذشته سختی‌ های زیادی بوده است که تمام شده است و دیگر نبایستی به آن پرداخت. اما اگر به گذشته برگردم، همین مسیر را با اشتباهات و خطاهای کمتری طی می کنم. “